Midnight in Paris

"You can fool me, but you cannot fool Ernest Hemingway!"

Denna romantiska komedi handlar om Gil (Owen Wilson) och hans fästmö Inez (Racher McAdams) som bestämmer sig för att följa med på Inez föräldrars affärsresa till Paris. Staden väcker snart glömda minnen hos den misslyckade författaren Gil och får honom att fundera över om den väg han valt i livet verkligen är den rätta.

När Gil en natt vandrar ensam på Paris gator vid midnatt plockas han upp av en gammeldags droska som tar med honom till 1920-talet där han bl.a. möter berömda författare som Scott och Zelda Fitzgerald (Tom Hiddleston och Alison Pill), Hemingway (Corey Stoll) och en okänd älskarinna till Picasso (Marion Cotillard). Medan Gils riktiga förhållande faller ihop så charmas han alltmer av den spännande dåtiden och framför allt den mystiska älskarinnan.

Det här var (vad jag vet) min första Woody Allen-film. Och den första BRA rom-com jag sett på länge (de brukar ju i allmänhet ungefär vara lika bra som skräckfilmer). Filmen var allmänt mysig och fångade den där Paris-känslan (trots att jag aldrig satt min fot i Frankrike, men känslan jag föreställt mig i alla fall) och den lyckas, den är rolig. Inte direkt så man sitter och asgarvar (förutom vid ett tillfälle) men den hade en skön stämning genom sig.

Tarantino brukar förövrigt göra en lista på sina topp 10 favoritfilmer varje år och 2011 kom Midnight in Paris på högsta plats.
Trailern sög så den får ni inte se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0