Prata inte högt

När jag satte på True Grit på datorn, kopplad via en ljud- och VGA-sladd till TVn dröjde det inte länge förrän min mamma började prata. Sedan började Morgan prata. Jag sa gång på gång åt dem att vara tysta. Mamma började spela en video på mobilen hon filmat tidigare under dagen, jag blev lack och pausade filmen.

"Så, nu kan du visa den utan att vi andra blir störda." Sagt och gjort, det blev som jag sa. Sedan fortsatte vi med filmen. Morgan råkade nämna att hans kompis svimmat på en buss p.g.a. att han fått en ojämn hjärtrytm av ADHD-medicin. Morsan började då fråga saker om det. "Om du ska hålla på och berätta anekdoter och ni ska diskutera det får ni fan pausa filmen eller gå iväg och prata om det" sa jag högt.

Granngrabben blev skjutsad runt på en kontorsstol över stengolvet i hallen och de gav ifrån sig höga ljud. Jag flippade lite grann. Men de gjorde jag många gånger under filmen. Efter att 1/3 gått av filmen var de i alla fall lagom filmtystnad. Hade krävt ett å ett annat "HÅLL KÄFTEN!!!" innan dess dock. Jag var väl på ett sådant humör, tyvärr. Men under en film ska man vara så tyst som möjligt, till och med farsan blev irriterad.


Igår när vi satte oss i biograffotöljerna för att se på Super 8 märkte jag redan under första reklamen att jag hade några riktiga störningsmoment bakom mig. Dem sa "Wow, dem blev till vatten när dem smällde ihop med varandra" under Coca-Cola reklamen.

Vad fan nu då? Undrade jag.

De lät som ett gäng tjejer i 20-30 årsåldern. Dem sa "bruuum!!" när en bil sladdade i en reklam och blev helt till sig under trailern till Transformers 3, "åhåhå!!" sa den ena, nästan fullkomligt tillfredsställd när man fick bevittna en transformer krama sönder ett höghus. Dem diskuterade om hur ful Voldemort var och sa "euw" när han syntes i Harry Potter-trailern. En av dem hade ett hemskt skratt, det där "åhåhåhåh!", jag hörde på skrattet att hon var tjock. Fet, rent ut sagt.

Dem lugnade ner sig när filmen började. Men dem skrattade för mycket när skämten kom i filmen. Dem var, enligt mig, för 'inne i filmen'. Störde mig liksom på att dem satt där och lät.

När filmen var slut vände jag mig om för att se vad vi hade att göra med. Och som jag trodde, ett gäng tjejer i 20-30årsåldern. Skulle kunna vara den sortens personer som min svenskalärare skulle hänga med. Hälften av dem hade glasögon och palestina-sjal. En av dem hade knallrött färgat hår och var, som jag trott, fet. De var helt enkelt som jag hade föreställt mig: ett gäng lesbiska-vegan-vänster-extremfeminister.

Fyfan.

Kommentarer
Postat av: Anonym

hahaha annas homies!

2011-06-24 @ 13:28:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0