Serious shit

Vet ni vad vi gjorde på vår Biologi idag? Jo vi såg på Vetenskapens värld, vad fan de som fick nobelpriset i medicin, kemi och biologi hade hittat på.
Kan ju tyckas riktigt jävla trisst och tråkigt.
Det var det ju i och försig.


Men de var ändå lite intressant, åtminstonde en av grejerna.
Dem hade hittat en ny grej i cellerna, längst ut på "kromosomerna" i cellkärnan.
Vad kunde man se på den här grejen då?
Jo, man kunde se hur länge en människa skulle leva. Den biologiska klockan liksom.
De var nån jävla grej som satt längst up på kromosomerna för att skydda dem, så de inte slits när de förökar sig, och så slits de på de där grejerna ja snackar om istället. Och tillslut är dem helt utslitna och då dör man.
Och alla har tydligen olika långa.

Så man kan typ snart gå till doktorn och ba "tjaa, ta ett prov på mig, och kolla när jag naturligt kommer att dö".

Det positiva i det hela var att man kunde förlänga den där grejen, så man kan leva längre.
Men om grejerna blir super, vad händer då? Jo, då blir de cancer. Då dör inte skiten. Ojoj.

Det ja blev rädd för var att de slits extra mycket om man stressar.
Så jag ska fan börja ta de chill.
Verkar ju nice att kunna leva så länge som möjligt.
Aight?

Haha.. varsågod Jesper S.

Kommentarer
Postat av: Anonym

förökar sig kromosomer det viste jag inte :O

2009-12-16 @ 21:41:21
Postat av: Anonym

ja i och med att cellen gör de och de sitter i cellen så... ah typ.

2009-12-17 @ 06:58:30
Postat av: Anonym

jävla besserwisser david alltså

2009-12-17 @ 17:43:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0