P12or och svenssons på gymmet.

"En tanke slog mig idag på gymmet.

Det är nu riktigt populärt med styrketräning och sommaren är alldeles runt hörnet. Nya människor provar de farliga skivstängerna och hantlarna. De kommer ner med sina nya program, sitt nya matschema. De har sina mål uppsatta och allting är strukturerat och klart. Ingenting kommer stå ivägen för beach-formen och heads WILL turn som de säger.

I wish…

Nej tyvärr är sanningen något helt annat. Tro mig, jag har många gånger varit i just det här facket själv och jag önskar någon lagt sig i och bett mig skärpa till situationen.

Varje dag vandrar någon ensam person eller ett par, tre stycken ner i gymmets slagfält. De ser blyga och nervösa ut och tro som fan det om det är första gången. Kommer man ner i grupp blir det oftast lite mindre ”pinsamt”, dock inte utåt sett då en oerfaren grupp ofta retar gallfeber på gymråttorna med deras höga volym och, i brist på bättre ord, jävla barnsliga fjanterier och trams.

Passet börjar och det slår aldrig fel… Vadpress eller magmaskin. Oooh ja, jag kör vadpress och jag kör magmaskiner, men vänta lite så ska jag komma till poängen.

Vadpressen körs medans man pratar om kvällen. Magmaskinen körs medans man asgarvar tillsammans. Eller ännu värre… En övning som inte ens existerar eller aktiverar så mycket som en muskelfiber på kroppen utövas frenetiskt i flera flera set.

Vafan babblar jag om? Jo… Vafan håller NI på med?! Varför tränar ni? Varför är ni nere i gymmet? Har ni något mål? Är det er fritidsgård? Jag är helt ärligt inte upprörd och ni stör faktiskt inte mig men jag blir ändå nyfiken varför dessa (otränade och slappa) människorna inte kommer ner med något som ens liknar en plan.

Man kan läsa sig till kilovis med information i tidningar och på internet. TILLOCHMED felaktig information är bättre än vad som oftast visas upp bland de nyss initierade.

Men nej… Det handlar inte bara om tonåringar i grupp som hänger upp och ner i cablecrossen, nej… Det handlar även om DU… Du där… Du som går 1km i korridoren med en 5kgs viktkaka ovanför huvudet. Fram och tillbaka, fram och tillbaka om och om igen. Vecka ut och vecka in traskar du där och svajar fram och tillbaka. Varför gör du det? Ärligt?
-”Bålstabilitet” kommer jag få som svar. Övningen hittades förmodligen i en träningstidning alternativt en bilaga till Aftonbladet/Expressen. Övningen talade om ”hur viktigt det är med bålstyrka”.. Men thats IT! Vill du verkligen inte ha ut något annat än bålstyrka? Vill du ha världens starkaste bål? Ja då räcker inte 5kg tyvärr… Vill du bli världsmästare i Utfallsgång? Tveksam om det går ett VM i utfallsgång… Inte? Men varför fortsätter du då?! Varför gör du aldrig något annat? Varför testar du inte knäböj, bänkpress, marklyft, chins, dips, militärpress eller någon av de tusentals maskinerna som finns i gymmet?

”Maskiner är isolerande och inte funktionella”. Bläää! Tänker inte ens gå in på ordet ”funktionell” men jag kan lova dig att om du satte dig i en benpress och gav dig fan på att öka i styrka och förmåga att pressa tyngre och tyngre vikter så skulle du så fan inte klaga över vad denna maskin gör med dina lår och din rumpa samt vad fettförbränningen gör med dina celluliter.

Kliv ner från balansbollen… Kan du stå där med ett ben så RÄCKER det… Du behöver inte kunna göra ett enbensknäböj på en pilatesboll… Om inte det är ditt mål? Ja då backar jag av helt. Om ditt mål är att ställa upp i cirkus eller om det faktiskt är så att du finner ingenting roligare än att ha bra balans och det är det ENDA du vill få ut av din träning så har du HELT rätt i det du gör. Jag kommer ALDRIG säga till dig att du gör fel.

Men OM du börjar gnälla på uteblivet resultat fysiskt och estetiskt efter 6 månader av knäböj samt hantelpress på en pilatesboll eller ”draken”, ”plankan” och allt vafan det heter så kommer jag bara skratta och be dig kliva av tåget.

Usch va gnällig jag låter och vart fan är EMPATIN som han pratar så heligt om? men jag är faktiskt inte bitter eller gnällig. Jag ser det här och har sett det väldigt länge. Och ni gör verkligen inget fel, absolut inte! Men när det börjar gnällas om att ”jag styrketränar 6 dagar i veckan och det händer iiiingenting”. Om det ni kallar styrketräning innefattar det system som jag tog upp här ovanför så är det ingen som kommer lyssna på er. Eller så är det en stackare som kommer tro på er och slösa ofantlig tid för att leta efter andra brister istället.

Så alla de här personerna nudå… Vad gör dem när resultaten uteblir, när kroppen ser likadan ut… När formen som de egentligen i hemlighet SKRIKER efter och vill ha så HIMLA gärna… När de uteblivna magrutorna och snygga linjerna på armarna skriker med sin frånvaro.. När de ser tydliga resultat på folk omkring sig i bloggar och även på gymmet. Va de gör?

Jo… De ropar DOPING!"

- Mikael Hollsten, aldrigvila.se


Kommentarer
Postat av: mATT

2012-03-16 @ 01:37:59
Postat av: Matte

Detta börjar likna min gamla blogg. 1 inlägg i veckan på sin höjd. Under dålig veckor blir det bara ett direkt citat från en annan blogg! CLASSIC

2012-03-16 @ 01:38:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0