Mina tankar kring de nya SL-bussarna



Nacka och Värmdö har köpt nya Sl bussar, 135st som nästan kostar tre miljoner styck.

Nu har jag lite tankar om de här bussarna.

•Först och främst är de här helt nya citybussar. Vad jag fått höra så är dem inte ens skapade för att åka på motorväg, något som SL förut tog hänsyn till men nu verkar skita i. Men bara dem håller är jag nöjd. 

•De flesta är dock väldigt korta. De finns några med dragspel men de flesta har tydligen inte det. De är som sagt citybussar och gjorda för 3 minuters färder, inte 30 minuter. De blir lätt väldigt fullt på bussen och man får stå, i alla fall hem från skolan. De är ju lite halvjobbigt, faktiskt.

•Sen är de störra mellanrum mellan stolarna (vilket jag dock inte märkt) som gör att gången blir mindre. Man slår lättare i folk vilket kan irritera en del om folk är trötta och så vidare.

•De har även en stor yta som kan användas som ramp till rullstolsbundna, och sedan även en stor yta i bussen som de kan stå på. Men hur ofta har man sett en rullstolsbunden i en buss? Någonsin?

•Ryggstöden saknar plats att lägga huvudet på. Oerhört jobbigt om man vill sova, som jag brukar vilja på mornarna.
 
•Slutligen är texten på utsidan av bussen som informerar om vart den går ny, inte de där klassiska "prickarna" som de tidigare varit. Och i den här nya fonten så är bokstäverna ganska nära varandra. I alla fall så pass att de är svårt att se på längre håll vad de är för buss som kommer. De tycker i alla fall jag är jobbigt.

Men allt är inte negativt. Jag tycker ändå de är soft att vi fått in nya bussar då vissa av de gamla kändes livsfarliga att åka i. Men den förra modellen (med de blåa sätena) tycker jag var mycket bättre. De här har dock en väl fungerande AC vilket bussar typ aldrig haft tidigare. De kan väga upp mycket på varma svettiga dagar och kalla vinterdagar.

Ah... De var väl de. Håller ni med mig?





  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0