The Girl with the Dragon Tattoo


Alla vet vad den handlar om, så vi skiter i det. Låt oss istället JÄMFÖRA med den svenska versionen, som är ett fenomen som inte riktigt kan gå att undgå.

Vi börjar med att svara på den största frågan: Vilken var bäst, den svenska eller amerikanska versionen? Om ni känner mig rätt så är det ganska uppenbart, men jag skriver det ändå - DEN AMERIKANSKA! Inte bara för att jag i allmänhet hatar svensk film utan för att regissören till min favoritfilm, David Fincher, regisserade The Girl with the Dragon Tattoo. Det är med andra ord inte bara "en amerikaniserad version av en svensk film" utan det är en David Fincher-film.

Tempot är annorlunda, stämningen är bättre, bilden är snyggare - allt är mer cleant. Fast ändå smutsigt, den påminner mycket om Se7en och Zodiac och man kan på en gång se och känna att det är en Fincher-film. Rooney Mara kanske inte spelar lika bra (men hon är grym) som Noomi Rapace, men hon ser mycket mer ut som Lisbeth Salander ska göra. Och Daniel Craig passar mycket mer in som Mikael Blomkvist än vad Nyqvist gjorde, hur han spelade och ser ut. Skarsgård är jävligt bra dessutom, jämbördig med Haber.

Många klagar på de svenska dialekterna, hur de pratar amerikanska men tidningar står på svenska och så vidare, men jag tyckte det ändå kändes som Sverige. Jag såg den liksom med perspektivet att jag inte själv var svensk och då fick jag verkligen Sverige-känslan.

Vill slutligen säga att fastän både Män Som Hatar Kvinnor och The Girl with the Dragon Tattoo är R-rated så känns den sistnämda råare, brutalare liksom. Återigen, man får Se7en-känslan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0