Attack the Block

"I'm killing 'em, I'm killing 'em straight!"

Cowboys and Aliens, Chavs and Aliens!

En ung kvinna är ute på nyårsafton i London och blir rånad av ett gäng chavs. Men sedan faller någonting de först tror är fyverkerier från himlen och förstör en bil. Ledaren i gänget, Moses, kollar efter vad det var men blir riven i ansiktet av "a big-alian-gorrilla-wolf-motherfucker" som dem säger och den springer iväg. Men dem jagar ifatt och dödar den och tror sedan att allt är lugnt. Men därefter blir det en mindre invasion av aliens och filmen borde snarare hetat Defend the Block då dem måste försvara "the block", vilket är höghuset dem bor i.

Det är samma producenter som gjorde Shaun of the Dead som producerat Attack the Block! Och så är Nick Frost med i filmen som en knarklangare. Det var en kön blandning av action, komedi och skräck. Kanske inte skräck då men vad man nu ska kalla den genre Hot Fuzz och Shaun of the Dead tillhör. Älskar ungarnas dialekt, det är inte bara engelska utan har en chavs-knorr på det hela, sjukt kul att lyssna på. South London dialekt liksom.

Till en början tyckte jag utomjordingarna såg B ut men jag ändrade mig in i filmen, det var fan bra specialeffekter. Men de är inten Hollywood-film, det ska man ha klart för sig. Men en skön film, som en blanding av Kidulthood och en sci-fi rulle.

Jag gillade den och kommer se om den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0