Björnfitts civ:aren


Idag mötte jag Nico i slussen. Vi snackade lite och bestämde oss sedan för att åka, och jag drog mitt Acces-kort men han smet in mellan mina spärrar, före mig, endast för att han inte orkade dra upp sitt kort. Jag orkade inte gå iväg till någon ny spärr utan gick istället bara in precis efter honom, tätt inpå.

Vi hann bara gå några meter innan en ganska lång man, iklädd jeans, en vit kofta och en björnfitta på huvudet, stannade upp mig genom att ta tag i min arm.

"Vad håller du på med?" sa han till mig.
"Inge särskilt, ska ta tuben" svarade jag.

Då ingrep Nico och sa "Är det något problem?"

"Ja, han plankar ju!" sa björnfittan och drar upp sin bricka. Han var en civ:are.
"Va, nej de gjorde jag inte?" säger jag och tittar på Nico.
"Har du något färdbevis med dig då?" säger björnfittan.

"Ja" svarade jag, och fick sedan bevisa för civ:aren att mitt kort fungerade, och gick ut för spärren och la kortet mot avläsaren. Ett rött kors ploppade upp tillsammans med tre toner i moll. "Fan" tänkte jag och provade den bredvid. Samma sak där, ett rött kors. Jag frågade om jag fick gå till spärren längre bort, och det fick jag.
Det fungerade på den längre bort, och jag gick stolt tillbaka in genom spärrarna och började gå upp för trappan med Nico.

"Se till att inte bara ha, utan använda kortet nästa gång" hörde man björnfittan när vi går iväg.

Edit: Det märkliga är bara att Nico tydligen sett asmånga som plankat, men som han tydligen inte märkt, utan riktat in sig på mig - helt i onödan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0