Aspergers syndrom

Jag skrev ju häromdagen att jag skulle se I Rymden Finns Inga Känslor och säga om jag tyckte det ena eller det andra om den. Jag tyckte faktiskt det ena om den! Med andra ord gillade jag den. Jag och min minsta lillebror satt och skrattade högt flera gånger. Har inte riktigt haft sån koll på vad Aspergers syndrom egentligen är, men nu vet jag det. Dem fick till det några gånger jävligt bra, den blev lite som en svensk Rainman fast en mer komedisk sådan. Jag var väldigt skeptisk till filmen innan men nu gillar jag den.

Handling
Filmen kretsar kring Simon (Bill Skarsgård) som har aspergers syndrom av hög grad. Allt skall vara i sin ordning, annars blir det kaos. Han gillar cirklar och vill därför att i princip allt som går att göra till cirklar görs till det, för cirklar är pålitliga. Han har låg social kompetens och har svårt att tyda människors känslor. Efter att inte kunna bo med sina föräldrar får han flytta hem till sin storebror som delar lägenhet med sin flickvän.
   Dock tröttnar flickvännen på alla dessa rutiner som hela tiden bör göras, såsom att alltid se en och samma film varje fredag, och att alltid få diska. Så hon lämnar till slut storebrorsan. Detta skapar kaos hos Simon. Hans vardag förstörs. Nu måste han på jakt efter en ny flickvän till hans bror så allt blir bra och ordning igen.


Jag blev dock lite fundersam när jag såg den. Lite orolig. Känns nästan som att jag har en väldigt liten och mild version av syndromet då jag har mina små tvångstankar, samt idéer som jag blir jävligt upprörd om de bryts, likväl som han blev i filmen dårå. Tror inte detta dock, men det kändes lite som det när jag såg på filmen.

Betyg av IMDB: 7,1/10



Tryck på bilden för att se trailer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0